Özet:
Bu tez çalışmasının temel amacı, uçak bakım – onarımlarının yapıldığı alanlarda var olan tehlikeleri tanımlamak ve bu tehlikelere karşı alınması gereken önlemleri belirlemektir. Proje kapsamında, bazı MRO merkezleri ziyaret edilmiş ve çalışma ortamlarında gözlemler yapılmıştır. Mevcut riskler hakkında değerlendirme ve tespitlerde bulunulmuştur. Belirlenen risklere karşı alınması gereken önlemler, yapılan risk analizinde belirtilmiştir. Risk değerlendirmesi yapılmadan önce ve sonraki dönemlere ait kaza sıklık ve ağırlık oranları karşılaştırılmıştır. Risk analizi sonuçlarına göre, sektör genelinde kullanılabilecek bir talimat listesi hazırlanmıştır. Uçak bakım – onarım operasyonlarında temel tehlike kaynakları; gürültü ve titreşim, fiziksel güç kullanımı, yüksekte çalışma, kapalı alanlarda yapılan çalışmalar, kimyasal malzemelerle yapılan çalışmalar, elektrik, yangın, parlama / patlama, radyasyon, iklimsel koşullar, haberleşme ve iletişim eksikliği olarak tespit edilmiştir. Yakıt tankı çalışmalarında purge air, yüksekte yapılan çalışmalarda wingrip, mobilok ve yaşam hattı sistemleri, proaktif önlemler kapsamında değerlendirilerek uygulamaya konulabilir. Yapılan risk analizi çalışması ve talimat listesi, sektörel bazda kılavuz niteliğinde kullanılabilir.