dc.contributor.author |
HATİPOĞLU ÖZCAN, Gülsüm |
|
dc.contributor.author |
ÖZER, Dilara |
|
dc.date.accessioned |
2022-03-21T07:46:29Z |
|
dc.date.available |
2022-03-21T07:46:29Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.identifier.issn |
2651-5202 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11501/363 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı beden eğitimi öğretmenlerinin (BEÖ) zihinsel engelli çocuklara (ZEÇ) yönelik tutumlarını etkileyen
faktörleri incelemektir. Araştırmanın evrenini 2014-2015 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Pendik, Üsküdar, Ataşehir,
Bayrampaşa, Gaziosmanpaşa, Avcılar ve Adalar ilçelerinde ortaokullarda görev yapan toplam 320 (94 kadın, 226 erkek) BEÖ
oluşturmaktadır. Araştırmada Özer ve Süngü (2012) tarafından geliştirilen “Zihinsel engelli çocuklara yönelik tutum ölçeği”
(ZEÇTÖ), Neff (2003) tarafından geliştirilen ve adaptasyon çalışması Akın ve ark. (2007) tarafından gerçekleştirilen “Öz
duyarlık ölçeği” ve öğretmen tutumlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi ile ilgili verilere ulaşabilmek için “demografik anket
formu” kullanılmıştır.
Verilerin çözümlenmesinde SPSS 0.16 paket programı kullanılmıştır. İki gruba dayalı istatistiklerde Student-t testine, ikiden
fazla gruplarda ise ANOVA testine başvurulmuştur.
Araştırma sonucunda BEÖ’ nin ZE öğrenciye öğretmeye yönelik tutumlarının kararsız olduğu, cinsiyetin BEÖ’ nin tutumları
üzerinde bir etkisi olmadığı, ZEÇ’ la çalışma deneyimi ve ZE tanıdığa sahip olan BEÖ’ nin daha olumlu tutum puanına sahip
olduğu, hizmet süresi daha az olan BEÖ ile ZEÇ’la çalışmak için kendisini yeterli bulan BEÖ’nin tutumlarının daha yüksek
olduğu ve BEÖ’ nin ZE çocuklara yönelik toplam tutum puanı ile öz duyarlığın alt boyutları olan öz sevecenlik, paylaşımların
bilincinde olma, izolasyon, bilinçlilik ve aşırı özdeşleşme ile ilişkili olduğu bulunmuştur. Öz duyarlık alt boyutların
puanlarında görülen artışa paralel olarak tutum puanında da artış olduğu görülmektedir. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı beden eğitimi öğretmenlerinin (BEÖ) zihinsel engelli çocuklara (ZEÇ) yönelik tutumlarını etkileyen
faktörleri incelemektir. Araştırmanın evrenini 2014-2015 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Pendik, Üsküdar, Ataşehir,
Bayrampaşa, Gaziosmanpaşa, Avcılar ve Adalar ilçelerinde ortaokullarda görev yapan toplam 320 (94 kadın, 226 erkek) BEÖ
oluşturmaktadır. Araştırmada Özer ve Süngü (2012) tarafından geliştirilen “Zihinsel engelli çocuklara yönelik tutum ölçeği”
(ZEÇTÖ), Neff (2003) tarafından geliştirilen ve adaptasyon çalışması Akın ve ark. (2007) tarafından gerçekleştirilen “Öz
duyarlık ölçeği” ve öğretmen tutumlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi ile ilgili verilere ulaşabilmek için “demografik anket
formu” kullanılmıştır.
Verilerin çözümlenmesinde SPSS 0.16 paket programı kullanılmıştır. İki gruba dayalı istatistiklerde Student-t testine, ikiden
fazla gruplarda ise ANOVA testine başvurulmuştur.
Araştırma sonucunda BEÖ’ nin ZE öğrenciye öğretmeye yönelik tutumlarının kararsız olduğu, cinsiyetin BEÖ’ nin tutumları
üzerinde bir etkisi olmadığı, ZEÇ’ la çalışma deneyimi ve ZE tanıdığa sahip olan BEÖ’ nin daha olumlu tutum puanına sahip
olduğu, hizmet süresi daha az olan BEÖ ile ZEÇ’la çalışmak için kendisini yeterli bulan BEÖ’nin tutumlarının daha yüksek
olduğu ve BEÖ’ nin ZE çocuklara yönelik toplam tutum puanı ile öz duyarlığın alt boyutları olan öz sevecenlik, paylaşımların
bilincinde olma, izolasyon, bilinçlilik ve aşırı özdeşleşme ile ilişkili olduğu bulunmuştur. Öz duyarlık alt boyutların
puanlarında görülen artışa paralel olarak tutum puanında da artış olduğu görülmektedir. |
tr_TR |
dc.subject |
Beden eğitimi öğretmeni, Zihinsel engelli, Tutum, Öz-duyarlık, Phsycal educators, intellectual disability, attitude, self-compassion |
tr_TR |
dc.subject |
Beden eğitimi öğretmeni, Zihinsel engelli, Tutum, Öz-duyarlık, Phsycal educators, intellectual disability, attitude, self-compassion |
tr_TR |
dc.title |
Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Zihinsel Engelli Çocuklara Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Investigation of Factors on Attitudes of Physical Education and Sports Teachers Towards Children with Intellectual Disabilities |
tr_TR |
dc.type |
Article |
tr_TR |