Abstract:
İnsanlar uzun yıllardan beri kıyafet, kozmetik, ilaç vb ihtiyaçlarını satın almak için belirli perakende
mekanlarına gitmişlerdir. Çarşılar, hanlar, pazar yerleri ve dükkanlar ile başlayan bu perakende mekanları
yerlerini, global dünyanın tüm güncel olanakların kullanıldığı tüketim mekanlarına bırakmışlardır. Son
yıllarda, özellikle satış etkinliklerini artırmak amacıyla perakende mekân tasarımı ile ilgili birçok
yenilikçi ve mimari fikir ortaya çıkmıştır. Görsel ekipmanlar, yeniden kullanılabilir malzemeler, koku,
yaratıcı sergileme üniteleri, hala üzerinde çalışılan ve gelişmekte olan yeniliklerden yalnızca birkaçıdır.
Perakende mekanlarının yalnızca ürün kapasitesi veya fiyat performansı ile başarılı olamayacağını
anlayan markalar, müşterilerinin kendilerini iyi hissedecekleri ve keyifli bir atmosfer içerisinde alışveriş
eylemini gerçekleştirebilecekleri mekanlar yaratma çabası içerisine girmişlerdir. Bu fırsatları yaratmak
için ise öncelikle iç mekân atmosferi ve müşteri refahı arasındaki ilişkiyi kavramak gerekmektedir. Bu
çalışmada, moda perakende mağaza tasarımlarının müşteri refahı bağlamında incelemesi yapılmaktadır.
Çalışma yapılırken milenyum müşterilerinin atmosferi yaratan iç mekan unsurlarını algılayış biçimlerine
yönelik anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda, unsurların ayrı ayrı etkilerindense, iç
mekânın bir bütün olarak pozitif yöndeki etkileri dikkat çekicidir.