Özet:
Bu çalışmanın amacı, meslek lisesi motorlu araçlar teknolojisi bölümü araç teknolojisi atölyesinde öğrenciye eğitim süresi boyunca modülde belirtilen, otomotiv yetkili servislerin ihtiyaçlarını karşılayacak uygulamaların, işlem sırasına ve iş sağlığı ve güvenliğine (İSG) uygun olarak yapma alışkanlığı kazandırmaktır. Bu sayede meslek liselerinde piyasanın ihtiyaçlarına uygun olarak iş verimliliği yüksek ve İSG yönünden kaliteli elemanlar yetiştirilmesine katkıda bulunulmuş olacaktır. Literatür taraması yapılmış ve anket formu hazırlanmıştır. Ankette sorulan sorular, biri hariç araç teknolojisi atölyesinde yapılan uygulamalardan meydana gelmektedir. Bu uygulamaların piyasanın ihtiyaçlarını karşılayıp karşılamadığı ya da ne kadar karşıladığı soru olarak yöneltilmiş, bir soru ise İSG kurallarına ne kadar uyulduğunu saptamak amacıyla yöneltilmiştir. İstanbul Anadolu yakasında 30 Öğretmen, 30 yetkili servis yöneticileri ve çalışanları, 30 öğrenci ile yüz yüze görüşülmüştür. Verilen cevapların analizi için, Statistical Package for the Social Secinces (SPSS 20) analiz programı kullanılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında, araç teknolojisi atölyesi modül uygulamalarının ikisinin otomotiv yetkili servislerde kullanım düzeyi yok denecek kadar düşük olduğu, bir sorunun ise orta düzeyde olduğu çıkmıştır. Diğer uygulamaların ise piyasada yeri olduğu saptanmıştır. İSG kurallarına uyma ile ilgili olan sorunun değeri ise orta düzeyde çıkmıştır. Demografik özelliklerde sorulan iş kazası sorusuna, 84 kişinin yaralanmalı ya da yaralanmasız kaza geçirdiği cevabını vermiş, 9 kişi de hastalığa yakalandığını söylemiştir. Sonuç olarak, otomotiv yetkili servislerinde kaliteyi artırabilmek için, modül de belirtilen araç teknolojisi atölye uygulamalarının kullanım düzeyi düşük çıkanların haricinde, diğer uygulamaların iş ve işlem yapraklarının hem görsel olarak, hem de ayrıntılı anlatımı ĠSG ile entegreli Şekilde tekrar düzenlenmiştir.